Tömegközlekedés 3. rész – Tarifarendszer és összehangoltság

Megjegyzés: a cikk írása idején 1 euró 235-240 forintot ér.

Comunidad de Madrid-ban (a comunidad a megyénél kisebb egység, nincs magyar megfelelője, bár Madridnál tudtommal pont egybeesik a megyével), vagyis a városban és kb. 50 km-es közigazgatási körzetében egységes rendszert alkot a közlekedés, ellentétben Budapesttel, ahol keserves erőfeszítésekkel próbálnak felülről három nagy vállalatot együttműködésre kényszeríteni. Pedig itt több mint három cég van, ahogy olvashattátok: Metro de Madrid (metró), Empresa Municipal de Transportes (városi buszok), RENFE (vasút), távolsági buszos cégek, helyi közlekedési társaságok. Együtt alkotják a Consorcio Transportes Madrid-ot.

A városon belül a metróra és a buszra a jegy 1 euróba kerül. Kapható tizesével is, 7 euróért. A metróban és trafikokban árulják őket, illetve a busszal való utazást a felszálláskor is ki lehet fizetni. A metróban főleg automatából érdemes megvenni, rengeteg van belőlük, és elég sokat tudnak, de azért megérkezve a reptéren rögtön megleptek azzal, hogy bankkártyából csak belföldit fogadnak el (nem is volt kiírva). Komoly különbség a BKV-val szemben, hogy 1 jegy arra jogosít, hogy bemenj a metróba, és annyit szállj át, amennyit csak tetszik. (A buszokkal nincs ilyen lehetőség.) Csak a városhatáron belül érvényes, ha a metróval átléped azt, akkor az adott vonalra érvényes vonali jegyet kell venned újabb 1 euróért (szintén kapható tíz utazásra 7 euróért). Ha nem fogsz tízszer arrafele utazni, és előrelátó voltál, akkor inkább a belső plusz az összes külső szakaszra váltható közös jegyet vettél 1,90-ért. Van egy nagyon aljas dolog, hogy ha a repülőtéren szállsz fel a metróra vagy le róla (és jeggyel utazol, nem bérlettel), akkor 1 euró felárat kell fizetned, csak úgy. Ugyanarra a szerelvényre, amiről a két terminál közötti, nem repülőtéri állomáson leszállva vagy rá felszállva nincs pótdíj. Szerintem ezzel évente több tízmillió eurós többletbevételeket szednek össze úgy, hogy nem nyújtanak érte semmi pluszt. (Nekem sem lesz már bérletem, mikor hazaindulok, de innen San Sebastián de los Reyesből távolsági busszal jutok ki a reptérre leggyorsabban, hehehe.)

A bérletek eltérnek a BKV rendszerétől. A comunidad zónákra van osztva. Ez a rendszer jóval egyszerűbb, nem állandó félreértések és pénzbüntetések forrása, mint ahogy korábban elképzeltem: A zónák koncentrikusan egymásba ágyazottak. Az A zóna a város területe. B1-től B3-ig tartanak azok az egyre nagyobb körök, amiket metróval még el lehet érni. Még kijjebb C1-től C2-ig vannak a comunidad azon területei, ahova már csak a Cercanías (HÉV) és a távolsági busz visz el. Végül az E1 és E2 zónákban vannak a comunidad határain kívülre, Kasztília–La Manchába és Toledóba közlekedő Cercanías-ok és távolsági buszok állomásai. A zónák tulajdonképpen nem a területi elhelyezkedésükkel vannak meghatározva, hanem minden megálló, legyen akár metró, busz, vonat, tartozik egyértelműen valamelyik zónába, ezt a térképeken jelölik, és a buszok esetében a megállókra is ki van írva, melyik zóna.

A bérletválaszték meg sem közelíti a budapestit. Havibérletből csak naptári hóra érvényes olyan „szuperbérlet” létezik, ami az adott zóna külső határáig mindenre érvényes: metróra, madridi buszra, Cercaníasra, távolsági buszra, és a zóna külső határán belül levő összes település helyi járataira, beleértve az éjszakai járatokat is. Ezért aztán igen drága. Én a B1 zónában lakom és dolgozom, az én bérletem árát éppen augusztustól emelték 48,80 euróról 50,80-ra (12 000 Ft). Nyilván kifelé haladva növekszik az ára. Ezek miatt gáláns ajánlat a konzorciumtól a B1 zónából a B2-be való átjárásra szolgáló bérlet, amiben tehát az A nincs benne, ezért jóval olcsóbb. Ezen az egyen kívül egyéb ilyen „lyukas” bérletek nem kaphatók. Egész évre is lehet bérletet váltani. Vannak rövidebb időre szóló, 1, 2, 3, 5 és 7 napos turistabérletek, de ezeknél csak két változat van: vagy az A zónára, vagy az egész comunidadra érvényesek. A Magyarországon szokásos, két állomás között egy vonalra érvényes helyközi bérlet itt teljesen ismeretlen (egyedül az egyik elővárosban levő egyetemre lehet ilyesmivel kijárni). Kedvezmény csak az életkorra jár: a 21 év alattiak 63% kedvezménnyel válthatnak bérletet, a 65 év felettiek pedig rendkívül olcsón, 10,50 euróért az egész comunidadra érvényeset kapnak.

Ha a Cercaníast alkalmilag szeretnéd használni, saját jegyet kell venni rá, kicsit drágább, mint a metró, és attól függ az ára, hogy az út során hányszor lépsz át zónahatárt. Csakhogy a városközpontban levő, átszállást biztosító állomások (csak ezen a hálózaton) az A-n belül egy további (0 jelű) zónának számítanak, mivel tudják, hogy úgyis odáig fogsz utazni. Kb. 7 jegy áráért kapható adott számú zónahatár-átlépésre jogosító 10 utazásra szóló jegy, sőt havibérlet is (de, mint említettem, nem vonalra szól). Ez leírva jó bonyolult, kicsit a valóságban is, de a hálózatot ismerve valamivel átláthatóbb, ideteszek egy sematikus térképet.
A távolsági buszokkal kapcsolatban egyelőre kicsit tájékozatlan vagyok. Úgy látom, a jegyárat mindig két-két település között határozza meg az üzemeltető cég, egyébként nagyjából a többi közlekedési lehetőség árával azonos szokott lenni. Kaphatók 10 utazásos jegyek is, de ilyenből láttam már zónásat is, szóval nem teljesen értem. Ezek az érintett települések helyi járataira is érvényesek.

A helyi buszok ritkán járnak, ha nem a végállomáson szállsz fel, az indulási időket csak becsülni lehet, és San Sebastián de los Reyesben (ahol az uszoda annyira kint van a pusztában, hogy semmiképp nem éri meg gyalog menni) az is megtörtént, hogy nem értettem, miért nem jön a busz, aztán egy jóval későbbinek a vezetője megmonda, hogy ja, hát augusztusban csak minden második járat közlekedik. Persze nem írták ki. A kocsik viszont még ezeken a vonalakon is korszerűek és légkondicionáltak. Az átjárhatóság a távolsági buszokkal oda-vissza fennáll, tehát a helyi 10-es jegy helyben érvényes a távolságiakra is.

A jegyek és bérletek külalakja egyforma, kis kartoncédulák mágnescsíkkal. A bérletekhez először kell készíttetni egy fényképes bérletigazolványt, és a havonta megvásárolandó kis jegyre rányomtatják a bérletigazolvány számát (legalábbis az automaták). A mágnescsík mindent tud, amit a jegyről vagy bérletről tudni kell.









A kötöttpályás közlekedésben az állomásokon beléptetőkapuk vannak, amik leolvassák a mágnescsíkot, aztán visszaadják a jegyet, és ha érvényes, kinyílnak (ha nagy a tömeg, az áthaladás kifejezetten lassú). Ahol felmerülhet, hogy esetleg jegy nélkül szálltál fel (Metro Ligero és egyes Cercanías-állomások), azokon a vonalakon kilépéskor is kapu van. A buszokon van egy kis leolvasó, és a vezető a felszálláskor figyeli, hogy az mit válaszol a jegyedre, ha nem tőle veszed. A távolsági buszokon gyakran nem működik, a helyieken pedig szinte soha (ez nem Madridra vonatkozik, hanem a környező településekre), ilyenkor a bérletet az igazolvánnyal együtt fel kell mutatni, a 10-es jegyen meg lyukaszt egyet a vezető. A Metro Ligero felszíni állomásain nincs beléptetőkapu, a kocsiban a jegyet és furcsa módon a bérletet is érvényesíteni kell egy a buszok leolvasóihoz hasonló készülékkel, de ezt a vezető nem ellenőrzi. Bizonyára ezért, egyedül itt láttam ellenőröket, mobil leolvasóval közlekednek, és a bérleteket is beledugják, hogy érvényesítetted-e.

Egyébként a bliccelés igen ritka. Láttam olyat, aki kinyitja a kaput a másiknak szemből, vagy egy jeggyel többen szaladnak át rajta, de nem tűntek spanyoloknak.

A legjobban az tetszik, hogy az egész rendszer egységes. Még a C2 zónában járva is ugyanúgy néznek ki a helyi buszok táblái. Egészen természetes a közös bérlet, nincs körülötte akkora felhajtás, mint Budapesten. Egészen természetes, hogy a metrónak és a HÉV-nek közös az aluljárója, hogy kölcsönösen ki van írva, hogy mi merre van, és van, ahol már a metróban van indulási táblája a HÉV-eknek. Egészen természetes, hogy az átszállási lehetőségek között felsorolják a többi cég járatait is. A legnagyobb ilyen ötletet a repülőtéri metró belvárosi végállomásán láttam. Van egy csomagfelvételi tér. Ott, a központban feladod a csomagodat a repülőre, kényelmesen kimetrózol a reptérre, és felszállsz a gépre. Nem tudom, hogyan jut ki a csomag, de nem is kell tudnom. A rendszernek egyetlen szépséghibája van: soha nem állították üzembe... Ott áll üres pultokkal, sötét képernyőkkel, egyetlen alkalmazott üldögél középen (akinek körülbelül annyi a dolga, hogy megmondja neked, hogy nem működik).

Honlapajánló:
  • Consorcio Transportes Madrid: http://www.ctm-madrid.es (szerintem csak arra nem jó, amire leginkább kéne: eljutási lehetőségek keresésére, de van angol is, és nagyon aranyos a bevezető animáció)
Aki nem szereti az ilyen személytelen bejegyzéseket, fellélegezhet: befejeztem a tanulmányt. :-) A képek feltöltésével kicsit el vagyok maradva (most eléggé el vagyok foglalva itteni dolgokkal, ami jó), de hamarosan úgyis személyesen mutogathatom őket nektek. :-)

Nincsenek megjegyzések: