Metró az elővárosokban
Madridban az 1. részben részletesen leírt metrók egy része elővárosi feladatokat is ellát. Ez azonban csak az utóbbi egy évtized műve. Ezt onnan tudom, hogy véletlenül kezembe került egy 1999. márciusi metrótérkép – és akkor ennyit hadd tegyek még hozzá a metróról szóló információkhoz: Ez alatt a kilenc év alatt elképesztő fejlődésen ment át a hálózat. Minden akkor meglevő vonalat meghosszabbítottak azóta, összesen 61 új megállónyi alagúttal. Körülbelül a felét mindkét végén, és van olyan vonal is, amelyet 14 megállóval. Ezenkívül felépítették a három Metro Ligero-vonalat, és egy teljesen újat is, ami egy külvárosban tesz egy kört. Ha ezeket az új vonalakat is beleszámoljuk, akkor kilenc év alatt 121 megállónyi új metrót építettek. (Nagyon csodálkoztak, amikor elmeséltem nekik, hogy nálunk tizenöt éve próbálják építeni a negyedik járatot.) Ahol az első hónapban laktam, és most három vonal végállomása, ott kilenc éve nem volt még egy aluljáró sem. Az első cikkben említett egyik vonalat pedig, azt, amelynek a végállomása közel van a reptérhez (de helyette egy másik gyorsabbat építettek az oda igyekvőknek), most már világosan látom, hogy szintén be fogják fejezni odáig.
Tehát három vonal az elővárosokba is kimegy. Az egyik ráadásul mindkét végén, ez a 10-es vonal, ami itt jár az iroda alatt, és rezeg tőle a székem. (Így volt lehetséges, hogy bár a városon kívül dolgozom, az első hónapban mégis metróval jártam haza, ha későig bent maradtam.) A városhatáron általában át kell szállni rövidebb szerelvényre. Ezzel egyben az ellenőrzést is megoldják, hogy van-e jegyed a külső szakaszra, de ezt is hagyjuk a harmadik részre. A metró a külvárosokban sem jön fel a felszínre.
Végül, aki valami furcsát vélt felfedezni a metrós képeken, de nem tudja, mi az, az jól érezte: a vonatok bal oldalon közlekednek, minden vonalon. Ezt nem bírom megszokni, mindig össze vagyok zavarodva, és többnyire a másik irányból várom a szerelvényt, mikor az állomáson ülök.
Elővárosi vasút
Van HÉV-hálózat is, amelyet a nemzeti vasúttársaság üzemeltet (nemcsak Madridban), és a hivatalos szóhasználatban is csak Cercaníasnak (’Elővárosi’) nevezik. Itt se a budapesti HÉV-vonalakra gondoljatok: ezek a vonatok bejönnek a városba, és legalábbis körbemennek benne (a föld alatt), de a legtöbb inkább továbbmegy a túlsó végén egy másik elővárosba. Másfajta rövidtávú járatok (mint mondjuk a Budapest környéki személyvonatok) nem is léteznek, ezek látják el a teljes elővárosi forgalmat. Ezen a hálózaton is folyamatos a fejlődés: éppen ittlétem alatt, július 10-én adtak át egy új alagutat, ami mellesleg párhuzamos egy másikkal, csak abban már nagy volt a forgalom.



"Kérjük, tanulmányozza a kiürítési terv ezen részleteit"
A hálózat színe piros-fehér, és ilyen jelképes C betű ábrázolja.


Fel lehet iratkozni interneten a mobilszámoddal, és ha forgalmi zavar van valamelyik vonalon, küldenek egy SMS-t, amiben benne van az is, melyik állomások között és mennyi késésre kell számítani. Ez a szolgáltatás december 31-ig ráadásul ingyenes. Kicsit ügyetlen, hogy legfeljebb három vonalat és legfeljebb napi kétszer két órás időtartamot érintő információt lehet igényelni, de azért nekünk Vecsésen is NAGYON jól jönne valami hasonló a MÁV-tól! (Bár jóval több SMS-t kéne küldeniük, mint amennyit az itteni társaságtól kapok!)
Egész Spanyolországban eddig egyetlenegy vasúti átjárót sem láttam, inkább alagútba viszik a pályát, vagy felüljárót építenek. (Egyedül a Metro Ligerónak van szintbeli kereszteződése közúttal, de az villamos-módra működik, vagyis ő is kaphat tilos jelzést. Elég nagy a követési időköz, úgyhogy ez nem okoz torlódást.)

Helyközi buszjáratok
Eddig ezeket használtam a legkevesebbet. Kisebb cégek üzemeltetik őket, de koncessziósan, szóval nem ahogy kedvük tartja, hanem a megye meghatározott útvonalakra és járatsűrűséggel rendeli meg a szolgáltatást. Mindegyik cég egy vagy néhány vonalat kap. A hálózat hasonlít a budapestihez, mindenhova elvisznek, és létezik egy-két nem sugárirányú járat is.

Nagyon vicces, hogy itt is előfordul, hogy túl kicsi a busz kijelzője (a műanyag táblákat itt már nem ismerik), és rövidíteni kell. Aztán utas legyen a talpán, aki kitalálja, hogy a „C54” kiírás a 154C járatot jelenti – miközben odabent a városban a „C2” Circular 2-t, vagyis körjáratot jelent.
A buszhálózatnál sem spóroltak a pénzzel: ide, az északi területekre egy háromszintes föld alatti pályaudvarról indulnak a buszok (metrócsatlakozás van).
Minden magyar álmot felülmúló szolgáltatás, hogy éjszakai távolsági buszok is léteznek.

Természetesen minden jármű légkondicionált.
Olyat még nem észleltem, hogy a madridi helyi busztársaság járatai kimennének a városon kívülre, mint a BKV-buszok.
Aki figyelmesen olvasott, már összerakhatta, hogy a mi városunk (San Sebastián de los Reyes) és Madrid között metró, elővárosi vasút és busz is közlekedik. Érdekes módon itt mégsem követeli senki az „ésszerűsítést” és „a párhuzamosságok megszüntetését”!
Mivel ez a bejegyzés rövidebb lett, ide írok még az egyéb közlekedési módokról.
A közúti közlekedés nem tartozik a mélyebb érdeklődési területeim közé, úgyhogy, bevallom, nem is nagyon figyeltem. Annyit látok, hogy Madrid elég jól körül van véve több körgyűrűvel is. A jelzőlámpák működése kicsit eltér a magyar KRESZ-től, még nem sikerült megfejtenem teljesen.

Madridban egyetlen taxitársaság működik, az önkormányzaté. (Emiatt sincs méltatlankodás, a liberális szabad verseny követelése és a többi.) Rengeteg fehér Skoda Octaviájuk van átlós piros csíkkal. A szolgáltatás drága, mint, gondolom, mindenhol.
Talán a kerékpár az egyetlen mostoha sorsú 21. századi közlekedési eszköz Madridban. Ugyan létezik egy biciklis körgyűrű is a város körül (amit szeretnék még hazaindulás előtt teljesíteni), de ez csak szabadidős jelentőségű. Nagyon kevés a kerékpárút, és, hát, a kerékpáros is. Valenciában sokkal többet láttam belőlük.
A gyalogosok járdái mindig kövezettek, nincsen aszfaltburkolatú. (A gurulós bőröndökkel éktelen zajt lehet csapni, azon túl, hogy a kerék is öregszik bele.) Óriási eltérés Magyarországtól, hogy a jelzőlámpa nélküli zebránál minden autós megáll, ha fizikailag még képes rá. Ha 80-nal halad, tíz méterre van a zebrától, és te akkor lépsz le, akkor fékez egy óriásit. És ez teljesen természetes, nem háborodnak fel rajta. Gyakorlatilag körül sem kell nézni! A nyomógombos gyalogoslámpák sem olyanok, mint nálunk, ahol néha kétséges, hogy egyáltalán van-e összefüggés a gombnyomás és a lámpa működése között, hanem a többségük azonnal pirosat ad az autóknak. A villogó zöld kicsit tovább tart,

A 3. részre várva lehet nézegetni a társaságok honlapjait:
Egy buszos cég, amellyel néha szoktam járni: http://www.interbus.es (spanyol :-( )
Elővárosi vonatok (Cercanías): http://www.renfe.es/cercanias/madrid (spanyol :-( )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése