Comunidad de Madrid-ban (a comunidad a megyénél kisebb egység, nincs magyar megfelelője, bár Madridnál tudtommal pont egybeesik a megyével), vagyis a városban és kb. 50 km-es közigazgatási körzetében egységes rendszert alkot a közlekedés, ellentétben Budapesttel, ahol keserves erőfeszítésekkel próbálnak felülről három nagy vállalatot együttműködésre kényszeríteni. Pedig itt több mint három cég van, ahogy olvashattátok: Metro de Madrid (metró), Empresa Municipal de Transportes (városi buszok), RENFE (vasút), távolsági buszos cégek, helyi közlekedési társaságok. Együtt alkotják a Consorcio Transportes Madrid-ot.
A városon belül a metróra és a buszra a jegy 1 euróba kerül. Kapható tizesével is, 7 euróért. A metróban és trafikokban árulják őket, illetve a busszal való utazást a felszálláskor is ki lehet fizetni.

A bérletek eltérnek a BKV rendszerétől. A comunidad zónákra van osztva. Ez a rendszer jóval egyszerűbb, nem állandó félreértések és pénzbüntetések forrása, mint ahogy korábban elképzeltem: A zónák koncentrikusan egymásba ágyazottak.

A bérletválaszték meg sem közelíti a budapestit. Havibérletből csak naptári hóra érvényes olyan „szuperbérlet” létezik, ami az adott zóna külső határáig mindenre érvényes: metróra, madridi buszra, Cercaníasra, távolsági buszra, és a zóna külső határán belül levő összes település helyi járataira, beleértve az éjszakai járatokat is. Ezért aztán igen drága. Én a B1 zónában lakom és dolgozom, az én bérletem árát éppen augusztustól emelték 48,80 euróról 50,80-ra (12 000 Ft). Nyilván kifelé haladva növekszik az ára. Ezek miatt gáláns ajánlat a konzorciumtól a B1 zónából a B2-be való átjárásra szolgáló bérlet, amiben tehát az A nincs benne, ezért jóval olcsóbb. Ezen az egyen kívül egyéb ilyen „lyukas” bérletek nem kaphatók. Egész évre is lehet bérletet váltani. Vannak rövidebb időre szóló, 1, 2, 3, 5 és 7 napos turistabérletek, de ezeknél csak két változat van: vagy az A zónára, vagy az egész comunidadra érvényesek. A Magyarországon szokásos, két állomás között egy vonalra érvényes helyközi bérlet itt teljesen ismeretlen (egyedül az egyik elővárosban levő egyetemre lehet ilyesmivel kijárni). Kedvezmény csak az életkorra jár: a 21 év alattiak 63% kedvezménnyel válthatnak bérletet, a 65 év felettiek pedig rendkívül olcsón, 10,50 euróért az egész comunidadra érvényeset kapnak.
Ha a Cercaníast alkalmilag szeretnéd használni, saját jegyet kell venni rá, kicsit drágább, mint a metró, és attól függ az ára, hogy az út során hányszor lépsz át zónahatárt. Csakhogy a városközpontban levő, átszállást biztosító állomások (csak ezen a hálózaton) az A-n belül egy további (0 jelű) zónának számítanak, mivel tudják, hogy úgyis odáig fogsz utazni. Kb. 7 jegy áráért kapható adott számú zónahatár-átlépésre jogosító 10 utazásra szóló jegy, sőt havibérlet is (de, mint említettem, nem vonalra szól). Ez leírva jó bonyolult, kicsit a valóságban is, de a hálózatot ismerve valamivel átláthatóbb, ideteszek egy sematikus térképet.

A távolsági buszokkal kapcsolatban egyelőre kicsit tájékozatlan vagyok. Úgy látom, a jegyárat mindig két-két település között határozza meg az üzemeltető cég, egyébként nagyjából a többi közlekedési lehetőség árával azonos szokott lenni. Kaphatók 10 utazásos jegyek is, de ilyenből láttam már zónásat is, szóval nem teljesen értem. Ezek az érintett települések helyi járataira is érvényesek.
A helyi buszok ritkán járnak, ha nem a végállomáson szállsz fel, az indulási időket csak becsülni lehet, és San Sebastián de los Reyesben (ahol az uszoda annyira kint van a pusztában, hogy semmiképp nem éri meg gyalog menni) az is megtörtént, hogy nem értettem, miért nem jön a busz, aztán egy jóval későbbinek a vezetője megmonda, hogy ja, hát augusztusban csak minden második járat közlekedik. Persze nem írták ki. A kocsik viszont még ezeken a vonalakon is korszerűek és légkondicionáltak. Az átjárhatóság a távolsági buszokkal oda-vissza fennáll, tehát a helyi 10-es jegy helyben érvényes a távolságiakra is.


A kötöttpályás közlekedésben az állomásokon beléptetőkapuk vannak,

Egyébként a bliccelés igen ritka. Láttam olyat, aki kinyitja a kaput a másiknak szemből, vagy egy jeggyel többen szaladnak át rajta, de nem tűntek spanyoloknak.
A legjobban az tetszik, hogy az egész rendszer egységes.

Honlapajánló:
- Consorcio Transportes Madrid: http://www.ctm-madrid.es (szerintem csak arra nem jó, amire leginkább kéne: eljutási lehetőségek keresésére, de van angol is, és nagyon aranyos a bevezető animáció)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése